Γιατί είναι τόσο σημαντικό να περνάς χρόνο στην κουζίνα με τα παιδιά σου

Μαμάδες, μπαμπάδες, παππούδες, γιαγιάδες να μαγειρεύουν στην κουζίνα με τα παιδιά, να μοιράζονται οικογενειακές και παραδοσιακές συνταγές και μυστικά που πέρασαν από τη μια γενιά στην άλλη, είναι μια τέχνη που δεν πρέπει να χαθεί στην Ελλάδα, αλλά και σε όλο τον κόσμο.
Δυστυχώς, πλέον, είναι δύσκολο για τους πολυάσχολους γονείς να μάθουν στα παιδιά τους έστω και τα βασικά όσον αφορά τη μαγειρική.



Είναι γεγονός ότι το να έχεις μαζί σου τα παιδιά την ώρα που μαγειρεύεις απαιτεί πολύ περισσότερο χρόνο, υπομονή και ίσως επιπλέον καθάρισμα στην κουζίνα μετά το μαγείρεμα, ειδικά αν τα παιδιά είναι αρκετά μικρά. Αλλά πολλοί είναι οι ειδικοί που πιστεύουν ότι αυτή η προσπάθεια αξίζει τον κόπο.

Ένα πράγμα είναι σίγουρο: το μαγείρεμα με τα παιδιά μπορεί να τα βοηθήσει να ενδιαφερθούν για υγιεινά φαγητά που σε διαφορετική περίπτωση θα έκαναν το χαρακτηριστικό “μπλιαχ”. Ειδικοί σε όλο τον κόσμο το έχουν διαπιστώσει άπειρες φορές. Βέβαια, τα παιδιά θα είναι πάντα παιδιά -θα πέσουν με τα μούτρα στα πατατάκια και στα γαριδάκια στα παιδικά πάρτυ ή θα σε παρακαλάνε να τους πάρεις παγωτό μετά από κάθε μπάνιο στη θάλασσα και όχι μόνο.
Αλλά αυτό που είναι πιο σημαντικό είναι το τι τρώνε πιο συχνά. Και εδώ είναι που πρέπει να παίξουν σημαντικό ρόλο οι γονείς. Να έχεις στο μυαλό σου, μαμά και μπαμπά, ότι για τα παιδιά σήμερα, υγιεινή διατροφή ουσιαστικά σημαίνει το να τρως περισσότερα φρούτα και λαχανικά, να τρως δημητριακά ολικής άλεσης και φασόλια, όσο το δυνατό συχνότερα και να μην τρως ζώα με λίπος αλλά ψάρια κάθε λίγο και λιγάκι.

Το να ενθαρρύνεις τα παιδιά να φάνε πιο υγιεινά δεν είναι το μοναδικό πλεονέκτημα όταν μαγειρεύετε οικογενειακώς: το να μαγειρεύεις με τα παιδιά σου μειώνει και την πιθανότητα το παιδί να έχει επιπλέον κιλά ή και να είναι παχύσαρκο. Γιατί; Γιατί με αυτόν τον τρόπο μειώνεται ο αριθμός των γευμάτων που τα παιδιά τρώνε εκτός σπιτιού, η οικογένεια τρώει όλη μαζί σε συγκεκριμένες ώρες, τα παιδιά τρώνε υγιεινά, σπιτικά φαγητά με λιγότερες θερμίδες και συμμετέχουν στο σχεδιασμό του γεύματος, στα ψώνια και στην προετοιμασία του φαγητού.
Πράγματι, το να μαγειρεύεις με τα παιδιά σου είναι το δώρο που συνεχώς ...δίνει: έχει βραχυπρόθεσμα και μακρόπρόθεσμα οφέλη.
Κάποια από τα βραχυπρόθεσμα οφέλη είναι:
  • Τα παιδιά ενθαρρύνονται να δοκιμάσουν υγιεινές τροφές.
  • Τα παιδιά αισθάνονται ότι πετυχαίνουν κάτι και συμβάλλουν στην οικογένεια.
  • Τα παιδιά είναι πιθανότερο να καθίσουν σε ένα οικογενειακό γεύμα, όταν έχουν βοηθήσει στην προετοιμασία του.
  • Οι γονείς περνούν ποιοτικό χρόνο με τα παιδιά τους.
  • Τα παιδιά δεν περνούν πολύ χρόνο μπροστά στην τηλεόραση ή τον υπολογιστή.
  • Τα παιδιά δεν τρώνε πρόχειρο φαγητό (junk food) όταν μαγειρεύουν στο σπίτι.
Κάποια από τα μακροπρόθεσμα οφέλη είναι:
  • Το να μάθουν να μαγειρεύουν είναι κάτι που θα χρειαστούν στη μετέπειτα ζωή τους.
  • Τα παιδιά που μαθαίνουν να τρώνε καλά έχουν περισσότερες πιθανότητες να τρώνε υγιεινά ως ενήλικες.
  • Οι θετικές μαγειρικές εμπειρίες βοηθάνε στην αυτοπεποίθησή του.
  • Τα παιδιά που μαγειρεύουν με τους γονείς τους έχουν λιγότερες πιθανότητες να κάνουν χρήση ναρκωτικών.
Σου φαίνεται περίεργο το τελευταίο; Κι όμως θα δεις ότι είναι πολύ σωστό, όταν διαβάσεις παρακάτω μια μελέτη του “Διεθνές Κέντρο Εθισμού και Κατάχρησης Ουσιώνστο Πανεπιστήμιο της Κολούμπια. Στη μελέτη, Οικογενειακά ζητήματα: Κατάχρηση ουσιών και Αμερικανική οικογένεια, το κέντρο προτείνει 10 βήματα που μπορούν να κάνουν οι γονείς γα να προλάβουν ενδεχόμενη χρήση ουσιών. Ανάμεσα σε αυτά είναι και αυτά τα τρία:

1. Να νοιάζεσαι για το παιδί σου και να το στηρίζεις.
Οι γονείς έχουν πολλές ευκαιρίες να επαινέσουν και να στηρίξουν τα παιδιά τους όσο είναι μαζί στην κουζίνα. Πόσο σημαντικό είναι αυτό; Τα καλά λόγια από τους γονείς, η τρυφερότητα, η αποδοχή και το δέσιμο της οικογένειας -όπως αυτό γίνεται αντιληπτό από τα παιδιά- συνδέονται όλα με το μειωμένο κίνδυνο κατάχρησης ουσιών. Μια εξαιρετική σχέση με τουλάχιστον έναν από τους δυο γονείς συνδέεται με το μειωμένο κίνδυνο κατάχρησης ουσιών σε σχέση με ένα άλλο έφηβο.


2. Άνοιξε τις γραμμές επικοινωνίας.
Τα παιδιά που περνούν καλά στην κουζίνα, δίπλα-δίπλα, έχουν περισσότερες πιθανότητες να συνεννοούνται μεταξύ τους και με τους γονείς τους. Το να μαγειρεύετε μαζί δίνει στους γονείς και τα παιδιά να περνούν χρόνο μαζί και να μοιράζονται σκέψεις και ιστορίες. Η επικοινωνία δεν ξεκινάει όταν το παιδί σου είναι 17 ετών, αλλά πρέπει να ξεκινήσει όταν το παιδί σου είναι 3.

3. Φάτε τακτικά όλη η οικογένεια μαζί.
Το να βάζεις τα παιδιά μαζί σου στην κουζίνα είναι ένα μεγάλο, βασικό βήμα για να εκτιμήσουν τα οικογενειακά γεύματα. Εξαιτίας των πολλών και δύσκολων ωρών εργασίας, του σχολείου και του δύσκολου προγράμματος των παιδιών με δραστηριότητες και φροντιστήρια, πολλές οικογένειες δυσκολεύονται να καθίσουν όλοι μαζί για φαγητό έστω και μια φορά τη μέρα. Αλλά μπορείς να ξεκινήσεις αυξάνοντας τις ευκαιρίες να φάτε όλοι μαζί τα Σαββατοκύριακα.

Σχόλια