Δυσκοιλιότητα: ένα πρόβλημα του σύγχρονου τρόπου ζωής

Αρκετά είναι τα άτομα που πάσχουν από δυσκοιλιότητα. Το πρόβλημα της δυσκοιλιότητας μπορεί να είναι περιστασιακό ή ακόμη και χρόνιας μορφής. Αν εξαιρέσουμε τα άτομα που πάσχουν από χρόνια ιδιοπαθή δυσκοιλιότητα, στους περισσότερους η δυσκοιλιότητα είναι ένα πρόβλημα που οφείλεται στον σύγχρονο τρόπο ζωής.

Η κακής ποιότητας διατροφή (τυποποιημένα τρόφιμα, γρήγορο φαγητό, έλλειψη σαλάτας από τα γεύματα), η μειωμένη κατανάλωση υγρών λόγω αυξημένων υποχρεώσεων εκτός σπιτιού, ο γρήγορος τρόπος ζωής γεμάτος άγχος και stress είναι λίγες από τις αιτίες του σύγχρονου τρόπου ζωής που μπορεί να οδηγήσουν στην έναρξη της δυσκοιλιότητας ή ακόμη και να βοηθούν ώστε να παρατείνεται το πρόβλημα.
Θεωρούμε ότι ένα άτομο πάσχει από δυσκοιλιότητα όταν έχει λιγότερες από 3 κενώσεις την εβδομάδα ή όταν δυσκολεύεται ιδιαίτερα να ενεργηθεί.
Οι κύριες αιτίες την δυσκοιλιότητας είναι:
  • Διατροφή χωρίς πολλές ίνες
  • Χαμηλή πρόσληψη υγρών
  • Έλλειψη φυσικής δραστηριότητας
  • Αλλαγή περιβάλλοντος
  • Φάρμακα
  • Εγκυμοσύνη
  • Αγνόηση του αισθήματος για αφόδευση
  • Αυξημένη πρόσληψη καθαρτικών
  • Γήρας
  • Χρόνια ιδιοπαθής δυσκοιλιότητα
Όσο αφορά την διατροφική αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας, το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να συστήσουμε είναι αυξημένη πρόσληψη υγρών και κυρίως νερού σε συνδυασμό με την αυξημένη κατανάλωση φυτικών ινών (20-35 γρ φυτικών ινών καθημερινά). Σε αυτό το σημείο απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή διότι αν δεν αυξήσετε την κατανάλωση υγρών και αυξήσετε μόνο τις φυτικές ίνες, το πιθανότερο είναι να πετύχετε το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα, δηλαδή ακόμη πιο έντονο πρόβλημα δυσκοιλιότητας και μετεωρισμού. Αυτό συμβαίνει διότι οι φυτικές ίνες για να κάνουν την δουλειά τους, δηλαδή να μαλακώσουν τα κόπρανα, χρειάζονται νερό, έτσι απαιτούνται τουλάχιστον 8-12 ποτήρια υγρών την ημέρα για να λειτουργήσουν σωστά οι φυτικές ίνες. Άρα αύξηση φυτικών ινών με ταυτόχρονη αύξηση των υγρών.
Τρόφιμα με αυξημένη περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες είναι:
·        Από την ομάδα του αμύλου: η βρώμη, τα προϊόντα ολικής άλεσης (ψωμί, δημητριακά, ζυμαρικά), τα πολύσπορα προϊόντα, το άγριο ρύζι.
·        Από την ομάδα των φρούτων: μήλα, ακτινίδιο, βερίκοκα, μούρα, βατόμουρα, πεπόνι, καρπούζι, κεράσια, σύκα, ροδάκινο, πορτοκάλι, γκρέιπ φρουτ, αχλάδι, δαμάσκηνα, φράουλες.
·        Από την ομάδα των λαχανικών: μπρόκολο, σπαράγγια, λαχανάκια Βρυξελλών, κουνουπίδι, λάχανο, αγκινάρες, καρότο, φασολάκια, καλαμπόκι, σέλινο, χόρτα, μπάμιες, κρεμμύδι, πιπεριά, αρακάς, σπανάκι, κολοκυθάκια, ντομάτες, ραπανάκια.
·        Όλα τα όσπρια και οι ξηροί καρποί.
Τα γαλακτοκομικά δεν έχουν φυτικές ίνες, αλλά για την αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας προτιμήστε είτε το ξινόγαλο, είτε το γιαούρτι είτε προϊόντα γάλακτος με προβιοτικά (πχ. κεφίρ). Στους περισσότερους η δυσκοιλιότητα συνοδεύεται από μετεωρισμό και φουσκώματα, επομένως καλό είναι να αποφεύγεται η λακτόζη, για να μην επιδεινώνονται τα παραπάνω συμπτώματα.
Αυξήστε την φυσική δραστηριότητα. Οποιαδήποτε μορφής άσκηση βοηθά στην καλή λειτουργία του εντέρου. Όση περισσότερη άσκηση τόσο το καλύτερο αλλά έστω και 30 λεπτά περπάτημα την ημέρα θα βοηθήσουν.
Προσπαθήστε να μην καταναλώνετε σοκολάτα, κόκκινο κρασί, μαύρο τσάι και σκευάσματα με κωδεΐνη (αναλγητικά και σιρόπια για τον βήχα), διότι έχει βρεθεί ότι επιδεινώνουν το πρόβλημα της δυσκοιλιότητας.
Τέλος χρησιμοποιήστε λιναρόσπορο. Ο λιναρόσπορος είναι φυσικό προϊόν μπορεί να χρησιμοποιηθεί στις σαλάτες, στα υγρά ακόμη και στο φαγητό. Δεν αλλοιώνει την γεύση και βοηθά στην καλή λειτουργία του εντέρου (εκτός από τις αντιοξειδωτικές ιδιότητές του και έντονη αντιφλεγμονώδη δράση του).
Το πρόβλημα της δυσκοιλιότητας δεν είναι ασθένεια αλλά αν το παραμελήσουμε μπορεί να οδηγήσει σε ασθένειες, άλλες λιγότερο σημαντικές (πχ. αιμορροΐδες) και άλλες πολύ σημαντικές… Δεν χρειάζεται να γίνει ασθένεια για να κινητοποιηθείτε, λύστε το όσο είναι νωρίς.
Φιλικά,
Μαρία Περπερίδη. 

Σχόλια