Το παιδί μου δεν τρώει λαχανικά! Τρικ για να μπουν τα φρούτα, τα λαχανικά, τα όσπρια και τα ψάρια στο παιδικό πιάτο

Πριν γίνω μαμά είχα διαβάσει το παρακάτω άρθρο στα ΝΕΑ (10-03-2010) και είχα κρατήσει το απόκομμα γιατί μου είχε φανεί ενδιαφέρον....
Το αντέγραψα, λοιπόν, στο blog μου μήπως πάρω και καμιά ιδέα!

"Το παιδί μου τρώει το μπρόκολο με κόλπο. Τρικ για να μπουν τα φρούτα, τα λαχανικά, τα όσπρια και τα ψάρια στο παιδικό πιάτο. «Μακαρόνια, πατάτες τηγανητές και... τέλος. Αυτές είναι οι τροφές που δέχεται να φάει η κόρη μου. Οτιδήποτε κόκκινο ή πράσινο τύχει να βρίσκεται στο πιάτο της, αμέσως θα πρέπει να πεταχτεί, διαφορετικά δεν θα αγγίξει το φαγητό της». 

Για την κ. Μαιρηλού Ανδριακοπούλου η ώρα του μεσημεριανού φαγητού μετατρέπεται πολλές φορές σε γολγοθά, αφού η κόρη της Λήδα είναι δύσκολη στο φαγητό. «Τρώει συγκεκριμένα πράγματα. Παλιότερα προσπαθούσα πολύ να την κάνω να φάει κι άλλες τροφές. Έκανα διατροφικές υπερπαραγωγές, οι οποίες όμως κατέληγαν στον κάδο των σκουπιδιών. Τώρα πια κάνω υπομονή. Είναι χαρακτηριστικό ότι για περίπου τρεις μήνες δεν έτρωγε τίποτε άλλο από βραστά μακαρόνια. Τι κι αν προσπάθησα να φτιάξω σάλτσα με διάφορα λαχανικά για να τα συνοδεύσει; Απλώς δεν την άγγιζε», λέει στα «ΝΕΑ» η δικηγόρος. 

Φρούτα, λαχανικά, όσπρια και ψάρια είναι οι τέσσερις κατηγορίες τροφίμων που τα περισσότερα ελληνόπουλα, συνήθως μέχρι την ηλικία των 10 ετών, δεν πλησιάζουν. Και δεν είναι λίγοι οι ειδικοί που υποστηρίζουν ότι τα παιδιά φοβούνται από καθετί καινούργιο, ακόμη κι όταν αυτό είναι οι διαφορετικές γεύσεις στο μεσημεριανό τραπέζι. «Στις μικρές ηλικίες είναι αρκετά συχνό το φαινόμενο της νεοφοβίας, κατά το οποίο το παιδί αρνείται να εντάξει καινούργια τρόφιμα στο διαιτολόγιό του», σημειώνει η διατροφολόγος Κωσταλένια Καλλιανιώτη. Η σωστή διατροφή, όπως εξηγεί, είναι υψίστης σημασίας κατά την παιδική ηλικία, αφενός γιατί αποτελεί ένα στάδιο κατά το οποίο η ανάπτυξη του παιδιού συντελείται με ταχύτατους ρυθμούς, αφετέρου γιατί οι όποιες ακατάλληλες διατροφικές επιλογές μπορεί να οδηγήσουν σε διάφορα προβλήματα υγείας. «Η παιδική ηλικία όμως είναι και μία περίοδος κατά την οποία ένας άνθρωπος μπορεί να εμφανίσει διάφορες διατροφικές αποστροφές, όπως για παράδειγμα στα γαλακτοκομικά, τα φρούτα και τα λαχανικά, τα όσπρια και τα ψάρια». 

Γι΄ αυτό και θα πρέπει τα παιδιά να καταναλώνουν τροφές που τους κάνουν καλό και που δυστυχώς λείπουν από τη διατροφή τους. Ενδεικτικό είναι πως 84% των παιδιών έως ενός έτους δεν λαμβάνουν αρκετό σίδηρο, κάτι το οποίο μπορεί να οδηγήσει σε αναιμία και σε προβλήματα συμπεριφοράς. 

Ο Στέφανος Τζάμαρος είναι έξι ετών και πλέον τρώει τα λαχανικά και τα φρούτα που κάποτε δεν ήταν στη λίστα με τις γαστρονομικές του προτιμήσεις. «Χαρακτηριστική ήταν η συμπεριφορά του σε ένα πάρτι όπου πήγαμε. Ενώ στο τραπέζι υπήρχαν όλες εκείνες οι λιχουδιές που κάνουν τα παιδιά να τρελαίνονται, εκείνος το πρώτο πράγμα που έβαλε στο πιάτο του ήταν πράσινη σαλάτα», λέει η μητέρα του, Μπάρμπαρα. Ωστόσο για να το καταφέρει αυτό χρειάστηκε να κάνει διάφορα τρικ. Σε κάθε φαγητό που θα του σερβίρει, θα υπάρχει απαραίτητα δίπλα η σαλάτα, η οποία όμως θα έρθει πιο κοντά στις δικές του προτιμήσεις. «Δεν θα είναι δηλαδή σκέτη αλλά θα βάλω μέσα κρουτόν που του αρέσει και τυρί. Ή στις φακές δεν θα βάλω σκόρδο που δεν του αρέσει αλλά μπόλικο μαϊντανό, ακόμη και φέτα». 

Βάλτε φαντασία στο παιδικό πιάτο

Τα ρεβίθια, η φασολάδα ή το μπρόκολο δεν είναι τα αγαπημένα φαγητά των παιδιών. Ωστόσο θα πρέπει να υπάρχουν στο πιάτο τους, μέσα στην εβδομάδα. Γι΄ αυτό και, όπως επισημαίνει η κ. Καλλιανιώτη, οι γονείς καλό είναι να κάνουν εναλλακτική μαγειρική για τους μικρούς. Στην περίπτωση των οσπρίων, αυτό που έχει σημασία και θα κερδίσει τα παιδιά είναι η εμφάνιση. «Μπορεί τα ρεβίθια να μην είναι και η νούμερο ένα επιλογή των παιδιών, εάν όμως τα κάνουμε έναν ωραίο πουρέ, τότε αλλάζουν τα πράγματα» εξηγεί. 

ΕΛΛΕΙΨΗ ΣΙΔΗΡΟΥ
Το 84% των παιδιών έως ενός έτους δεν λαμβάνουν αρκετό σίδηρο, κάτι το οποίο μπορεί να οδηγήσει σε αναιμία και στην πυροδότηση προβλημάτων συμπεριφοράς

«Χρειάζεται επιμονή και υπομονή»

ΚΑΘΕ ΜΕΣΗΜΕΡΙ η κ. Ιωάννα Παπαγιάννη στρώνει τραπέζι για τα τρία παιδιά της. Όπως λέει, κάθε παιδί έχει και διαφορετικές γαστρονομικές προτιμήσεις: «Τα μικρότερα που είναι δίδυμα- ο Νίκος και η Μαριλένατρώνε σχεδόν τα πάντα. Αγαπημένο τους φαγητό, οι φακές. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο και με τη μεγάλη μου κόρη, την πεντάχρονη Αγγελική, η οποία από μικρή όποιο φαγητό και να έβλεπε, χωρίς καν να το δοκιμάσει, το απέρριπτε». 

Χρειάζεται να έχεις υπομονή και επιμονή λέει «για να μπορέσεις να μάθεις τα παιδιά να τρώνε σωστά. Πρέπει να κάθεσαι δίπλα τους την ώρα του φαγητού και να επιβλέπεις, ενώ η στάση των γονιών πρέπει να είναι ξεκάθαρη “αυτό είναι το φαγητό σήμερα και δεν έχει άλλο”. Πλέον για να φάνε τα παιδιά μου το φαγητό κάνω γευστικές παρεμβάσεις στα πιάτα τους, αλλά παράλληλα παίζουμε. Βάζω δηλαδή τα παιδιά να τρώνε με τα χέρια, κάτι που τα ευχαριστεί κι έτσι τρώνε περισσότερο». Η κ. Παπαγιάννη ωστόσο είναι κατά της συνήθειας που έχουν οι γονείς να «δωροδοκούν» τα παιδιά προκειμένου να γυαλίσουν το πιάτο τους. «Δεν θέλω να βλέπουν το γλυκό σαν έπαθλο».



Τα μαγειρικά κόλπα της μαμάς

ΨΑΡΙΑ
1. Μαγειρέψτε τα σούπα: Έτσι, καλύπτεται η γεύση του ψαριού.
2. Συνοδέψτε τα με σάλτσα: Σερβίρετε το ψάρι με κέτσαπ, μαγιονέζα ή μουστάρδα (σ.σ. ακόμη καλύτερα με μια δική μας σως από γιαούρτι και λίγη μουστάρδα ίσως...)
3. Βάλτε τα σε σαλάτα: Κόψτε κομματάκια ψαριού και "στολίστε" την αγαπημένη σαλάτα του παιδιού.

ΦΡΟΥΤΑ-ΛΑΧΑΝΙΚΑ
1. Χρησιμοποιήστε τα λαχανικά ως μέρος ενός γευστικού ντιπ: Σε πολλά παιδιά αρέσει να βουτάνε λωρίδες λαχανικών σε λιωμένο τυρί ή διάφορες σάλτσες.
2. Κάντε τα φρούτα και τα λαχανικά παιχνίδι: Φτιάξτε φατσούλες από φρούτα ή λαχανικά
3. Λαχανικά και στο κολατσιό: Όταν φτιάχνετε τοστ για κολατσιό στο παιδί, βάλτε μέσα και φρέσκα λαχανικά.

ΟΣΠΡΙΑ
1. Φτιάξτε τα πουρέ: Για παράδειγμα, ο πουρές από τα ρεβίθια μπορεί να συνοδέψει το φιλέτο κοτόπουλο.
2. Πλάστε ψευτοκεφτέδες: Τι καλύτερο, λοιπόν, από το να φτιάξετε κεφτέδες ή κροκέτες με όσπρια.
3. Σερβίρετέ τα στη σαλάτα: Τόσο οι φακές όσο και τα φασόλια μπορούν να προστεθούν στην αγαπημένη σαλάτα του παιδιού, μαζι με άλλα υλικά (π.χ. καλαμπόκι) για ένα πολύχρωμο και θρεπτικότατο αποτέλεσμα."


* Γενικά, στα παιδιά, πιστεύω πως αρέσουν οι μπουκίτσες και οτιδήποτε έχει τη μορφή μικρού σάντουιτς ή κροκέτας.
* Επίσης, μπορούμε να συνδυάσουμε λαχανικά και φρούτα με κάτι λαχταριστό για τα παιδιά: π.χ. μπρόκολο με μπεσαμέλ ή με λιωμένα τυριά στο φούρνο, φρούτα με σοκολάτα ή σαντιγί, κρέπα με σακολάτα αλλά και μπανάνα. Μπορεί να έχουν περισσότερες θερμίδες αλλά στο χέρι μας είναι να τα φτιάξουμε με τα χεράκι μας ώστε να είναι πιο λάιτ, σπιτικά και να μη φαίνονται στο παιδί άνοστα και βαρετά.
* Τέλος, η προσωπική μου άποψη είναι ότι ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΘΕΜΑ ΣΥΝΗΘΕΙΑΣ. Αν το παιδί μάθει να συνδυάζει το φαγητό του με σαλάτα ή να προτιμάει σαν σνακ φρουτάκια ή έστω κάτι υγιεινό ή αν μάθει να τρώει φρούτο μετά το φαγητό και όχι γλυκό, τότε θα συνηθίσει σε αυτό. Μπορεί εύκολα να "κυλίσει" αλλά το σημαντικό είναι ΝΑ ΔΙΝΟΥΝ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΤΟ ΚΑΛΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ.
Για παράδειγμα, ο άντρας μου δεν τρώει καθόλου λαχανικά.Το παιδί το βλέπει αυτό και επίσης βλέπει πως "ο μπαμπάς δεν τρώει αρακά!" και αναρωτιέται "εγώ γιατί να φάω;"...

Σχόλια

  1. Πολύ ωραίο και χρηστικό άρθρο. Η διατροφή των παιδιών έχει απασχολήσει και απασχολεί όλες τις μαμάδες. Προσωπικά, θεωρώ τη μίμηση νούμερο 1! Αν το παιδί δηλαδή βλέπει τους γονείς να τρέφονται υγιεινά θα ακολουθήσουν και εκείνα.
    Καλή συνέχεια!
    (από το LinkParty της Μαρίας)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολύ ωραίο άρθρο θα το έχω στο νου μου, ευτυχώς για την ώρα τρώμε τα πάντα!!
    Από το link party του manamanoulamama

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πολύ χρήσιμο άρθρο Βάσω! Παλιότερα συμφωνούσα απόλυτα με τη Μερσίνη, η μιμηση των γονιών ήταν ο καλύτερος τρόπος, αλλά μετά τα 4 χρόνια ξεκαθάρισαν οι απόψεις για το τί αρέσει και τί όχι... τώρα τα όσπρια τα τρώμε κυρίως ως κεφτέδες, το ψάρι ως σούπα, το μαρούλι μέσα σε τοστ κλπ. Σ' ευχαριστώ που ήρθες στο πάρτυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κάποτε έλεγα πως εγώ αποκλείεται να κυνηγάω παιδί για να φάει. Και επειδή μεγάλη μπουκιά φάε, μεγάλη κουβέντα μη λες, ο μεγάλος μου γιος είναι τόσο άφαγος που όλη μέρα αγχώνομαι και σκαρφίζομαι τρόπους για να φάει. Και όντως το παράδειγμα είναι πολύ σημαντικό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. πολυ χρησιμο αρθρο! το κολπο με την σπιτικη σως με το γιαουρτι το κανω κι εγω της αρεσει πολυ της μικρης μου να εχει κάτι να "βουτάει"!
    αφορμη να ερθω το λινκ παρτυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Κάθε φορά σκέφτομαι πόσο τυχερή είμαι που το παιδί μου τρώει τα πάντα και δοκιμάζει τα πάντα! Καμία σχέση με μένα ως παιδί δηλαδή!
    Από το link party του manamanoulamama

    Τρελοτουρίστρια

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου